D-day - Reisverslag uit Pinkafeld, Oostenrijk van Paul Lans - WaarBenJij.nu D-day - Reisverslag uit Pinkafeld, Oostenrijk van Paul Lans - WaarBenJij.nu

D-day

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

14 Juli 2012 | Oostenrijk, Pinkafeld

Zelfs zonder wekker zijn we al bijtijds wakker. Ondanks alle nuchterheid merk je toch iets van spanning. Er wordt, mede daardoor, ervoor gezorgd dat we ruimschoots op tijd klaar zijn. Werden we wakker met wat gespetter op de tent, al snel klaart de lucht op en breekt de zon door. Door de hoge luchtvochtigheid is het daarmee wel meteen behoorlijk warm. Rond half negen vertrekken we in onze “Prisca-en-Troy”-shrits en met onze stoelen, benches en de honden naar het wedstrijdveld.

Eerst kunnen we in ring 1 de verrichtingen bekijken van de Junioren Large. Daarna installeren we ons bij ring 2 waar het straks voor Prisca moet gaan gebeuren. Eindelijk is het parkoers opgebouwd en mag de groep waarin Prisca loopt verkennen. Ditmaal zonder ondergetekende, mijn ‘werk’ wordt overgenomen door de coaches. Hoewel? Prisca weet donders goed wat ze wil en wat ze kan met Troy.

Er staat een leuke Jumping op het veld, meer technisch dan op snelheid, dat is in het voordeel van Pris. Tijdens het verkennen is het al duidelijk, ze gaat haar naam als koningin van de Franse wissel weer waar maken. Ze gaat, in een box (zie voor de uitleg hiervan een paar wedstrijdverslagen terug) een Franse wissel doen. Ze is als 7e aan de beurt, als 3e Nederlandse deelnemer. Helaas waren de eerste twee Nederlandse combinaties niet foutloos.

Prisca is nu aan de beurt, Petra staat al ergens verstopt. Ze zegt om Troy niet af te leiden, maar stiekum is ze gewoon nerveus. Popco krijgt de filmcamera en ik sta met het fototoestel klaar. De start gaat zonder problemen, twee sprongen naar de tunnel, het verste gat moet hij in. Dat gaat goed. Op naar de volgende tunnel, eerst nog een sprong. We zijn de tunnel al weer uit, Troy lijkt nauwelijks onder de indruk van het feit dat het een EO is. Nu is het vanuit de tunnel de palen in, insteek gaat goed en gaandeweg de palen komt er steeds meer vaart in. Via de breed en de hoog naar de slurf. Ik houd mijn adem in, hier ging het gisteren mis. Langzamer dan normaal, maar toch Troy komt door de slurf heen. Nu richting het sterretje gevolgd door de Franse Wissel in de box. Nog steeds zijn we foutloos. Nu nog een keer de tunnel en de sprint naar de finish. De laatste drie sprongen dus. Geen latje gaat er af!! Prisca en Troy zijn FOUTLOOS!! Ze is ook de enige Nederlandse deelnemer in haar groep die foutloos is.

Uiteindelijk blijkt dit rondje goed te zijn voor een 15e plek (van de 33 deelnemers) een prestatie waar ze trots op mag zijn. Wij zijn het in ieder geval. Nu is het wachten op het Vast Parcours. Er wordt dan gestart in de omgekeerde finishvolgorde van de Jumping. Dat betekend dat Prisca als 18e mag starten. Ondertussen zoeken we even wat verkoeling in de schaduw van de tent.

Eindelijk, eindelijk is het om 16:20u zo ver dat Prisca het parkoers van het Vast Parcours mag verkennen. Het Vast Parcours wordt gekeurd door een andere keurmeester dan van vanochtend en die had bij de Children Large (=handler tot 15 jr met een grote hond) al de toon gezet. Duidelijk pittiger dan de Jumping, op C-klasse niveau (C-klasse is de hoogste klasse in Nederland). Tijdens het opbouwen van het parkoers werd al duidelijk dat ook voor de Children-Medium hij een pittig (lees technisch) parkoers in petto had.

Al vanaf de kant probeerden we te raden wat de volgorde zou zijn, maar duidelijk was wel dat de afloop van de kattenloop werd ingeklemd door de twee ‘monden’ van de tunnel. Pas bij het nalopen en plaatsen van de bordjes werd duidelijk wat de keurmeester wilde. In vogelvlucht het parkoers: na de start een zogenaamde ‘snake’. Drie hindernissen naast elkaar waar de hond als een slang overheen moet kronkelen, met direct daar achter een sprong die nog niet genomen mocht worden. Daarna de kattenloop over tussen de twee ‘monden’ van de tunnel door en rechtdoor over de muur, dan links af over een sprong weer terug richting kattenloop/tunnel en dan het verste gat van de tunnel in. Vervolgens via een sprong de paaltjes. Verderop nog wel een slurf, wat omhalingen en een wip, maar daar zat niet het echte venijn.

Maar ze mocht nu het veld in om te gaan verkennen. Door de drukte bij de andere ring was er even geen coach beschikbaar, die kwam een paar tellen later. Vanuit de verte werd ik door één van hen het veld in gedirigeerd om Pris te helpen. Alleen het ‘pijnpunt’ bij de kattenloop/tunnel hebben we echt doorgenomen. Voor de rest had ze al een oplossing. Uiteindelijk leek het, mede dankzij het feit dat zij op de trainingen vaker dergelijke opstellingen krijgt eigenlijk niet eens zo lastig.

Omdat er nu gestart wordt in omgekeerde finishvolgorde van de Jumping is het lastig om te bepalen na wie je moet lopen. Daar maakte Prisca zich eigenlijk het meest nerveus over. Maar uiteindelijk stonden de drie startnummers die voor haar moesten starten voor haar. Er was nu duidelijkheid.

Om 16:51u klonk het langverwachte fluitsignaal. Ik moet zeggen dat ik meer spanning voelde dan wanneer ik zelf moet lopen. De start, de ‘snake’ en de kattenloop gaan goed. Jammer is wel dat Troy nu wel wat last lijkt te hebben van de omgeving, het gaat niet supersnel. Ook het kiezen van de juiste ingang van de tunnel gaat goed. Dus op naar de paaltjes. Tijdens het verkennen had ze gezegd: “doe alsof het 14 paaltjes zijn”, waarschijnlijk iets vanuit de training want het zijn er ‘maar’ 12. Maar ook die gaan goed. Nu naar de slurf, ook hier weer die lichte aarzeling bij Troy maar onze bikkel zette door. Nu nog een paar omhalingen, inclusief de A-schutting, nog een tunnel en op naar de finish. Je vergeet bijna te ademen als je zo staat te kijken. Maar ook de laatste hindernissen gaan goed en ze finisht weer foutloos. Tenminste dat nemen we aan, want de Standaard Parkoerstijd, de tijd waarbinnen je moet finishen is niet bekend. Het is dus mogelijk dat ze tijdfout(en) heeft.

Uiteindelijk blijkt dit rondje goed te zijn voor een achtste plek. Alweer een heel behoorlijk resultaat. Maar dat is nog niet alles! Deze 8e plek blijkt ook nog eens goed te zijn voor een 6e plek overall. Een hele beste prestatie waar we allemaal reuze trots op zijn. Binnen haar klasse is zij de beste Nederlandse en over alle klasses is zijn de tweede Nederlandse deelnemer. Wessel van Ginneke, hij loopt met een Large-hond heeft een 4e plaats overall gehaald. Die bijna 1200 km zijn dus niet voor niets geweest.

Ooh ja, meteen na het rondje van Pris begon het te druppelen, sindsdien is het niet meer droog geweest. De weergoden waren haar dus gunstig gezind.Nu hopen dat we morgen tijdens de teamwedstrijden net zoveel geluk hebben.

• 14 Juli 2012 - 18:32

Marleen:

Supet, Super, Super!!! We zijn trots op je Prisca! Wat een goede prestaties van jou en Troy. Met recht mag Nederland trots op je zijn. Tweede van alle Nederlandse deelnemers is een topprestatie. Veel plezier en succes morgen met de teamwedstrijden. Dikke kus van ons allemaal xx

• 14 Juli 2012 - 18:36

Willy Van Beek:

Wow wat super goed gedaan Pris!!
    Terwijl ik het verslag zat te lezen werd ik er super zenuwachtig van.
    Wat zullen jullie trots zijn op jullie dochter en knappe Troy.
    Heel veel succes morgen met de teamwedstrijd. IN gedachten zijn we bij jullie.
    Dikke kus van ons

• 14 Juli 2012 - 19:11

Jenny:

Pris, supergoed gedaan. Hier mag jij en natuurlijk ook de rest, best trots op zijn.
    groeten uit nu een droog Nederland

• 14 Juli 2012 - 20:04

Rene:

Ik heb dit verslag ademloos zitten lezen. Maanden hebben jullie ernaar toe geleefd en dan moet het er allemaal in een paar minuten uitkomen. Wat een fantastische prestatie. Gefeliciteerd namens ons allemaal. Een internationale prestatie van formaat. We hebben nu een echte International in onze vriendenkring die deelneemt in het Nederlands team. Trots en respect.

• 14 Juli 2012 - 20:33

Johan:

He Prisca, heel mooi resultaat samen met Troy. Maar het is natuurlijk ook een beetje een prijs die jullie allemaal gezamenlijk verdienen. Al die dagen vroeg op pad om de wedstrijden te doen, dat loont nu. Heel veel succes nog morgen.

• 15 Juli 2012 - 05:56

Monique:

Prisca gefeliciteerd wat een mooie prestatie.
    Wij hopen ook zo op mooi weer om de 4 daagse te lopen we vertrekken zo naar nijmegen. Bbas gaat ook mee maar blijft lekker in de mandje liggen loopt alleen naar het poep veldje!

• 15 Juli 2012 - 12:19

Gineke:

Hey
    Net terug van een weekendje Groningen lees ik je verslagen. Naar mate we dichterbij de wedstrijd komen stijgt de spanning. Wat een super resultaat.
    Geef haar een dikke knuffel van me.
    En geniet verder van jullie (ontspannen) vakantie

• 15 Juli 2012 - 14:30

Marcel En Wolly:

Hallo P's

Wat een geweldige prestatie, ook wij zijn natuurlijk trots op jullie Troy en Prisca natuurlijk voor het bedwingen van de zenuwen :)
    We blijven jullie weer volgen.

• 16 Juli 2012 - 08:35

Harry:

Cool! Knap gedaan hoor, Pris. Ik ben trots op jou en Troy. Ga vooral door.

Groeten,
    Harry.

• 16 Juli 2012 - 08:43

Marian:

Wat een super prestatie!!!! En wat zullen jullie trots op die mooie meid zijn. Gefeliciteerd Prisca.
    Lieve groet, Marian en Hans