Halen we het of ... - Reisverslag uit Thouars, Frankrijk van Paul Lans - WaarBenJij.nu Halen we het of ... - Reisverslag uit Thouars, Frankrijk van Paul Lans - WaarBenJij.nu

Halen we het of ...

Door: Paul Lans

Blijf op de hoogte en volg Paul

11 Juli 2015 | Frankrijk, Thouars

Ook vandaag begint onverwachts vroeg, de actie met ons weerstation van gisterochtend is niet afdoende geweest. Ook vandaag worden we gewekt door een vrolijk piepje. Al werden we daar zelf niet zo vrolijk van. We besluiten ons weer om te draaien en dat lukt ondergetekende beter dan dat het Petra lukt. Wederom hetzelfde ritueel als gisteren, alleen was de afloop nu anders. Ik ben blijven liggen, ben zelfs nog in slaap gevallen en werd rond 8:38u wakker.

Na een lekkere douche, de rijen voor de douches waren net verdwenen toen ik aankwam én er was er ééntje vrij. Soms zit het mee! Er wordt ontbeten en dan ruimen we de boel in en rond de camper op en om 10:00u verlaten we de camping. Al moet ik bekennen dat we beide met enige tegenzin de rit weer beginnen. Het debacle van gisteren waarbij we zo’n drie-en-een-half uur in de file hebben gereden door Parijs, heeft z’n sporen achtergelaten.

Al vrij snel belandden we op de N20 en in een sneltreinvaart verlaten we de stedelijke omgeving, HEERLIJK! Via allerlei binnendoor weggetjes doorkruisen we het Franse landschap en doen ons tegoed aan het verse groen of de magnifieke vergezichten. Graan is nog steeds een favoriet gewas, maar langzamerhand zien we ook was mais en wat zonnebloemen verschijnen. We rijden over een grote variëteit van wegen, soms gaat het om een autoweg en soms over wegen die nauwelijks dat predicaat verdienen en waar de camping nog maar net op past.

Bij Le Puiset, dit is overigens nog ver voordat we zonnebloemen in het vizier kregen, kruisen we, via een fly-over (sorry, een viaduct ) de A10. Met groot leedvermaak zien we dat deze compleet volgepakt staat met blinkend blik. Wij hebben, op een klein oponthoud waar twee banen werden samengevoegd naar één, geen enkel probleem met verkeersconstipatie.

Desondanks neemt de afstand naar Il de Ré niet echt heel snel af. De gemiddelde snelheid heeft duidelijk te lijden onder de wegomstandigheden. En ondanks alle afspraken die we met elkaar gemaakt hebben, gaan we onwillekeurig vandaag toch weer de strijd aan met de kilometerteller. Het maken van meters lijkt weer belangrijker te worden dan te genieten van de reis. Niet dat we dat niet doen, maar te vaak gaat de blik naar de nog te rijden afstand op de TomTom.

We stoppen onderweg drie keer: de eerste keer om wat lekkers bij de koffie te halen, de tweede keer op een Aire langs de weg om daadwerkelijk de koffie te drinken (met wat lekkers) en de derde keer om bij de Lidl boodschappen te doen. Koffie drinken op een terrasje of iets dergelijks is best lastig als je binnendoor rijdt. De, soms, piepkleine dorpjes zijn wel aandoenlijk om te zien, maar zijn vaak niet voorzien van een terrasje. Vandaar dat we zelf de koffie hebben gezet.

Op het moment dat we ongeveer halverwege de afstand naar Il de Ré waren zijn we op zoek gegaan naar een camping. Dat ging in eerste instantie niet helemaal lekker. Via de NKC-App (NKC staat voor Nederlandse Kampeerauto Club) vond ik een camping, maar het adres werd niet door TomTom herkent. Via het ACSI-boek dus geprobeerd een camping te vinden, maar dat wilde ook niet. Ik kon maar niet de juiste pagina vinden voor campings in de buurt. Ondertussen tikte de tijd door en verdwenen er weer kilometers onder onze wielen door.

Uiteindelijk vonden we in de TomTom een Camping Municipal in Thouars, Camping Munipal Le Clos Imbert om precies te zijn. Met nog zo’n 40 minuten rijden het dichtstbijzijnde alternatief dat ook nog op de route lag. Elke ander camping lag van de route af, of daarvoor moesten we terugrijden.

Met nog zo’n 26 minuten rijden kwamen we een campingbordje tegen. We konden de aantrekkingskracht van dit bordje niet weerstand en weken af van de geplande route om deze camping te vinden. Om een lang verhaal kort te maken, de richting-bordjes camping verdwenen even plotsklaps als ze verschenen en met een omweg van zo’n 8 minuten hebben we de route weer opgepakt en zijn zo terecht gekomen op Le Clos Imbert.

Achter de balie vinden we een alleraardigste, energieke dame die eerst de klanten voor ons met veel verve wegwerkt en zich dan tot ons wendt. Ze had al heel goed in de gaten dat het Frans dat ze tegen onze voorgangers had lopen ratelen helemaal aan ons voorbij was gegaan. Het eerste wat ze tegen ons zei was: “English?” Ik kon haar wel zoenen!

Toen we onze plannen, één nacht op deze camping, sprak zij de profetische woorden: “You will want to stay longer here than this”. Na het inchecken, het plaatsen van de camper en het verplichte biertje, namen Petra en ik, aan de hand van de TomTom, onze plannen nog eens door. We kwamen beide tot de conclusie dat onze plannen misschien wel erg ambitieus zijn. We besluiten om het schema aan te passen en in ieder geval ons verblijf hier met een dag te verlengen.

Tijdens ons gesprekje met de dame van de receptie over de verlenging vertellen we haar over onze plannen en over onze ervaringen in Parijs. Zij adviseert ons om NIET de komende dagen naar Il de Ré te gaan. Vanwege Quatorze Juliet is dit een lang weekend voor bijna alle Fransen en is het ook op Il de Ré stinkend druk, wachttijden van vier uur om over de brug te komen zijn dan heel gewoon.

Dat doet ons de plannen radicaal te wijzigen, we gaan dit jaar NIET naar Il de Ré en we zetten koers naar Normandië a.s. maandag. Daarvoor nemen we twee dagen de tijd. Daarna doen we een trip langs de kust van Normandië zoals die beschreven staat in ons boekje en daarna hebben we meer dan genoeg tijd om rustig aan terug te rijden naar Doesburg. Dat is dus voorlopig het plan, in ieder geval tot de volgende wijziging. Maar dat is het voordeel van niets plannen in de zin van iets vastleggen, je kunt het ten alle tijden wijzigen. Op die manier is er geen sprake van: “halen we het of halen we het niet?”, we wijzigen gewoon het doel en dan haal je het doel gewoon wel!

P.S. Vandaag helaas nog steeds geen WiFi, dus geen foto's,

De route van vandaag:
La Poste de Boisseaux – Armonville le Sarbonne – Oinville St Liphard – Le Puiset – La Maladredie – Cormainville – Varize – Jallans – Chateau Dunn – La Fringale – Vendome – La Grande Vallee – Monnaie – Langennerie – Les Noiras – Mettray – Tours – Chinon – La Roche Clermault – Les Trois Mutiers – Curcay sur Sive – Vrères – Puyraveau -Thouars

• 11 Juli 2015 - 20:39

Ruud:

Leuk verhaal Paul geniet ervan en wens jullie twee veel succes met de reis naar Normandie.

• 11 Juli 2015 - 21:07

Harry:

Was dat nou?!? Niet naar het eiland, dan is dat het doel voor een ander jaar. Blijven genieten is het belangrijkst. Rustig aan dan lijkt het net vakantie

• 11 Juli 2015 - 21:16

Jenny:

Jullie laten je toch niet tegenhouden door één zo´n dame. Op woensdag mag je ook nog wel het eiland op hoor! en dan staat er aan de andere kant een gigantische file. Fijne dag morgen en rust lekker uit. Dan kun je altijd nog verder kijken.

• 12 Juli 2015 - 07:55

Cees Sleven:

Mooi verslag weer. Maandag naar de streek van de cidre en Calvados! Laat Tom-tom hiervan eens proeven en wie weet waar jullie dan terechtkomen! Blijf genieten!

• 12 Juli 2015 - 14:17

Rene:

jouw beschrijving van de reis en de beslissingen die jullie daarin nemen brengt mij het spreukenbordje in gedachten dat bij mijn schoonouders hangt, waarop staat: As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin.
    That´s the spirit of camping: de reis is belangrijker dan het doel. Sterker nog, de reis is het doel. Als je onderweg volop geniet van wat je tegenkomt en onvindbare campings uiteindelijk toch op je route tegenkomt, dan praat je over avontuur, onverwachte gebeurtenissen en een hele boel plezier. Geniet van je reis naar Normandië en of jullie er ooit komen... who cares.