Camping Municipal - Reisverslag uit Fougères, Frankrijk van Paul Lans - WaarBenJij.nu Camping Municipal - Reisverslag uit Fougères, Frankrijk van Paul Lans - WaarBenJij.nu

Camping Municipal

Door: Paul Lans

Blijf op de hoogte en volg Paul

13 Juli 2015 | Frankrijk, Fougères

Vandaag vertrekken we uit Thouars en zetten we koers naar Normandië. Zoals gezegd, de plannen zijn gewijzigd, het bleek dat onze planning niet goed was. De aantal afgelegde kilometers per dag zijn veel minder dan we gedacht hadden en aangezien we niet hele dagen in de auto willen zitten moeten we dus onze plannen bijstellen. Daarbij ook rekening houdend met de vrije dagen van de Fransen en het feit dat Petra het toch niet zo prettig vindt om ver weg te zitten. Bovendien willen we persé bij de kust van Normandië kijken.

Daarom zijn we nu op weg naar Sainte-Mère-Église om vandaaruit een route te doen die loopt tot aan Le Havre, zo’n 400 km in 12 dagen. Omdat we niet op, of voor de 14e willen aankomen Sainte-Mère blijven we twee nachten op de camping waar we nu zitten. Van hieruit is het nog zo’n 161 km.

Maar ik loop vooruit op de zaken. Vandaag werden we nog wakker op de Camping Minicipal. Helaas was de warmwatervoorziening van de camping nog niet gerepareerd, die was in de loop van zondag uitgevallen. We konden dus helaas niet douchen. Maar wel werd door de beheerdster, de dame die ons ook zo hartelijk had ontvangen, het brood aangereikt. Ze liep, met haar armen vol broodjes, alle kampeerders af om de bestellingen af te leveren. Quelle service!

Ook het afscheid was hartverwarmend, ze informeerde uitvoerig hoe we het hadden gevonden en toen we vertelde over onze luidkeelse buurvrouw ging ze zich nog helemaal verontschuldigen. Ze vertelde dat onze, zeer jonge, buurman ook al had geïnformeerd wanneer ze weer naar huis ging. Hij werd telkens door haar aangesproken en werd daar klaarblijkelijk een beetje moe van. Ook vroeg ze of we wat wilden schrijven in haar “little book” over onze ervaringen op de camping. Maar of we dan wel even geduld wilden hebben, ze ging eerst alle andere gasten vertellen dat er weer warm water was. Overigens had ze zich ook al uitvoerig geëxcuseerd voor het ontbreken daaraan.

Toen wij klaar waren met opbreken, zag ik dat ze nog pas halverwege de camping was, dus heb ik een verhaaltje geschreven op een los blaadje om dat in het kantoortje neer te leggen. Toen ik terug liep naar de camper, die al voor de deur stond, kwam ze plots aanrennen, in de veronderstelling dat we zo zouden vertrekken. Haar gezicht klaar helemaal op toen ik haar het papiertje liet zien met ons verhaaltje voor haar “little book”. Wat een geweldig mens!

We reizen vandaag onder de wolken door, tot ca. 13:00 is het bewolkt en laat de zon zich helemaal niet zien. De temperatuur is daardoor iets lager dan gisteren, maar dat is op zich niet echt een probleem. De route van vandaag is een wat minder fraaie dan waarop we de afgelopen dagen zijn getrakteerd, maar nog steeds de moeite waard. We hebben vandaag alles bij elkaar zo’n drie uur in de auto gezeten en hebben twee stops gemaakt. Één keer om koffie te drinken en een stuk baquette te verorberen en een keer om nog wat boodschappen te doen. Wanneer we de winkel weer uitlopen worden we door het zonnetje begroet en die is tot in de avond bij ons gebleven. Al werd hij af en toe gehinderd door een wolkje.

Vandaag hebben we anders genavigeerd dan de voorgaande dagen. Vandaag niet de uiteindelijk eindbestemming in de TomTom ingevoerd en een camping gaan zoeken op het moment dat je het zat bent. Want dan kan het zomaar gebeuren dat je toch nog een tijdje moet rijden voordat je bij een camping bent. Nu hebben we vooraf een camping gezocht en hebben ons daarop, van meet af aan, op gericht. Vandaag was het doel: Fougères en wel Camping Municipal de Fougères.

Alweer een Camping Municipal! Ik had altijd een vooroordeel over dit soort campings. Ik dacht altijd dat dit een soort tweederangs campings waren, maar ik heb dit behoorlijk moeten bijstellen. Was de camping in Thouars een hele nette camping, ook die van vorige jaar in Reims was prima in orde en ook deze is prima verzorgd. Nu zelfs mét WiFi, niet overal op de camping, maar met m’n externe WiFi-antenne en m’n eigen routerje heb ik nu m’n eigen Hotspot gecreëerd en kunnen we tegelijkertijd op die manier op het internet. Helemaal leuk.

Fougères is, onder andere, bekend van het geweldig mooie chateau. Deze hebben we overigens al even bekeken want we zijn op de fiets, ja ja, naar het Centre Ville geweest. Zo’n kwartiertje fietsen hier vandaan, maar wel behoorlijk geaccidenteerd. We waren maar wat blij met onze elektrische ondersteuning tijdens de beklimmingen. Morgen ter ere van de 14e Juli is daar een geweldig mooi vuurwerk. Dat gaan we dus mooi eens bekijken. Uiteraard weer op de fiets.

Daarover meer in ons volgende verslag vanaf onze persoonlijke Hotspot!

De route van vandaag:
Prailles – Le Puy Notre Dame – Les Alleuds – Brissac Quince – Angers – Segre - St Quentin les Anges – Craon – Cossé le Vivien – Loiron – La Brulatte – Le Libaret – Port-Brillet – Le Bourgneuf la Foret – La Croixille – Prince – Dompierre du Chemin – Fougères

• 13 Juli 2015 - 22:52

Johan Noppe:

Ha Petra en Paul,

Mooi dat jullie nu het rustige camper tempo te pakken hebben. Benieuwd hoe jullie Normandie en het oorlogsverleden gaan ervaren. Wij waren destijds behoorlijk onder de indruk. Veel plezier en ontspanning nog. Groet, Johan

• 14 Juli 2015 - 11:34

Marian:

Hoi hoi,
    Daar bij Fougeres hebben wij diverse malen onze Bretonse vakanties doorgebracht. Wij vinden het een heerlijke streek (je kunt er ook lekker eten tussen de middag voor een prikje). Geniet ervan!

• 14 Juli 2015 - 12:45

Cees Sleven:

Kijk, kijk, meneer en mevrouw komen een beetje tot rust! Niet te veel hooi op de vork, gewoon genieten van de streek en het campingleven. Heel verstandig. En heerlijk toch die externe doping (accu) op de fiets! Gewoon doorgaan met genieten... Groet, Cees.